FAQ - Tavaroiden varaaminen ja vuokraaminen itselle

Miten saan lisätietoa yksittäisestä tuotteesta ja yksittäisen tuotteen vuokraamisesta

Tuotesivun pitäisi sisältää kaikki tarvittavat tuotetiedot. Tuotesivuilla on sitova varauskalenteri. Varauskalenteri kertoo siis ajantasaisen tiedon tuotteen saatavuudesta. Varauskalenterin yhteydessä näkyvät muut tiedot vuokraamismahdollisuudesta, esim. hinta-arviot, vuokrauspaikkakunta sekä tieto postitusmahdollisuuksista.

Voit kysyä lisätietoa tuotteen omistajalta tai vuokraamolta vasta kun olet tehnyt varauksen. Ilman varausta et saa Kuinomasta tuotteen omistajan yhteystietoja tai viestimahdollisuutta. Varauksen tehtyäsi sinulle avautuu varaussivu. Varaussivulla on viestiosio sinun ja omistajan väliseen keskusteluun. Varaussivun viestit näkyvät vain sinulle ja tuotteen omistajalle/vuokraamolle. Varauksen voi poistaa jos et saa esim. viestiketjussa pyytämiäsi lisätietoja. Tee siis aina ensin varaus, kysy sitten lisätiedot ja päätä niiden jälkeen pidätkö varauksen vai poistatko sen.

Tuotteet eivät ole Kuinoman tuotteita. Kuinomalta et siis voi saada yksittäisiin tuotteisiin tai yksittäisten tuotteiden vuokraamiseen liittyviä lisätietoja.

Miten varaus tehdään?

Varaus tehdään tuotesivuilla näkyvästä kalenterista avautuvalla varauslomakkeella.
1. Valitse kalenterista ensin alkupäivä ja sitten loppupäivä
2. Paina nappia kalenterin alapuolella
3. Odota. Kuinoma laskee sinulle edullisimman hinnan ja se saattaa kestää.
4. Täytä lomake ja lähetä se

Pitääkö minun rekisteröityä? Voinko tehdä anonyymin varauksen?

Kuinoma korostaa vuokraamisen luotettavuutta ja turvallisuutta. Sinun pitää aina lopulta tunnistautua Kuinomaan.

Alustavan varauksen voi kuitenkin tehdä kirjautumatta pelkällä sähköpostiosoitteella. Sinulla on varauksen jälkeen noin 30 minuuttia aikaa kirjautua tai rekisteröityä varauksen vahvistamiseksi.

Mikä on vahingonkorvausvakuus / deposit?

Vahingonkorvausvakuus eli Deposit varmistaa tavaran omistajalle jo ennen vuokrausta, että vuokra-asiakas pystyy tarvittaessa korvaamaan kaikki tuotteelle aiheutuneet vahingot. Vahingot maksavat yleensä huomattavasti vuokrasummaa enemmän ja siksi niitä varten tarvitaan jonkinlainen ennakkolisävarmistus tai ainakin ennakkoharkinta.

Miten vahingonkorvausvakuus varmistetaan/maksetaan?

Tavaran omistaja päättää tapauskohtaisesti millaisen vakuuden vaatii.

Aina varsinaista muodolista vakuutta ei tarvita. Usein riittää pelkkä sähköpostilla tai suullisesti annettu lupaus mahdollisten vahingonkorvausten maksamisesta. Joskus riittää pelkkä omistajan sinusta ennakkoon saama luotettava yleisvaikutelma.

Tuotteen omistaja saattaa siis vain kuitata hyväksyvänsä riskit ilman varsinaisia vakuustarkistusta tai ennakkomaksua. Luotettavat henkilöt saavat tuotteen vuokralle usein ilman varsinaisia rahallisia vakuuskäytäntöjä.

Joskus taas tarvitaan virallisempi vakuus. Vakuus voi olla esim. alustava maksusitoumus luottokortilta, sovitun vakuussumman antaminen omistajalle vuokrauksen ajaksi, sovitun vakuussumman tallentaminen omistajan tilille vuokrauksen ajaksi tai vakuuden varmistaminen Kuinoman Maksu- ja vahingonkorvauspalvelulla.

Miten vuokrasumma maksetaan?

Tavaran omistaja päättää miten maksu hoidetaan. Joskus maksu maksetaan Kuinoman Maksu- ja vahingonkorvauspalvelulla ja silloin hoituu kerralla sekä vuokramaksu että vahingonkorvausvakuuden varmistaminen.

Voiko varausta muuttaa?

Kyllä. Varaukset ovat joustavasti muutettavissa.

Muista aina muuttaa varausta jos vuokraukseen tulee muutoksia. Kesken vuokrausta voit esimerkiksi kokeilla pidentää vuokra-aikaa. Jos se onnistuu, niin ajan pidentäminen on ok kaikille. Jos taas Kuinomassa ei pysty pidentämään aikaa, niin sinun on ehdottomasta palautettava tuote ajoissa ja alkuperäisen varauksen mukaan. Silloin on todennäköistä, että tuote on menossa heti sinun jälkeesi toiselle vuokraajalle.

Voiko varauksen poistaa?

Kyllä. Varauksen voi poistaa jos et esim. saa vastauksia vuokraamolle lähettämiisi kysymyksiin. Jos olet jo maksanut ennakkomaksuja, niin ennakkomaksuja palautetaan varaussivulla näkyvien palautuspäivien ja palautuspäivämäärien mukaan. Jos et ole maksanut ennakkomaksuja, niin voit vapaasti perua varauksen.

Mitä jos palautus myöhästyy?

Koeta pidentää aikaa Kuinomassa varausta muokkaamalla. Jos se ei onnistu, niin et saa myöhästyä. Silloin myöhästyminen johtaa vahingonkorvaukseen. Vahingonkorvaus myöhästymisestä voi olla koko vuokratuotteen arvon mukainen, sillä omistaja saattaa joutua ostamaan myöhästymisen takia itselleen tai toiselle vuokralaiselle korvaavan tuotteen.